6 november: Jong Diligentia Lezing:
Serious gaming
Prof. dr. R.C. (Remco) Veltkamp
Information and Computing Science
Universiteit Utrecht
‘Serious games’ worden niet alleen ingezet voor onderwijs en gezondheidzorg, maar ook voor (ecologische) bewustwording en burgerwetenschap (citizen science). Games zijn ontworpen ervaringen die bij uitstek geschikt zijn om te informeren, te motiveren, emoties op te roepen en gedrag te beïnvloeden. Games doen dat beter dan andere soorten media omdat ze inspelen op menselijke drang naar autonomie, competentie, en sociale verbondenheid.
Een voorbeeld is de inzet van een game om data te verzamelen over muziek. Bijna iedereen heeft wel de ervaring dat bepaalde muziek je emotioneel raakt en dat je fragmenten van tientallen jaren geleden nog herkent. Waaraan herken je dat bekende nummer onmiddellijk? Om dat te achterhalen is de game ‘Hooked!’ ontwikkeld, een game met muziek uit de Top 2000. Benieuwd naar de meest catchy tune in de Top 2000?
Voor meer informatie over de spreker kijk hier.
De Jong Diligentia Lezing is primair bedoeld voor middelbare scholieren en dient om de interesse in bèta-vakken te bevorderen. Uiteraard zijn alle leden ook nadrukkelijk welkom.